Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم توجهی که در کن به فیلم «برادران لیلا» شد، نشان داد به‌رغم رادیکال شدن سعیدروستایی و ترانه علیدوستی در اظهارات متناقض و ضدایرانی و رفتارهای عجیب و غریب نوید محمدزاده، این بازی مورد توجه داوران کن که اصغر فرهادی هم در میان‌شان بود قرار نگرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، دو فیلم «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» جز بدترین فیلم‌ها از نگاهِ مخاطبان فستیوال کن 2022 انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوایزی که شنبه‌شب در کن میان سینماگران تقسیم شد، پیام‌های روشنی برای بسیاری از اهالی سینما و علاقه‌مندان و مخاطبانی که جشنواره‌ها را دنبال می‌کنند داشت و آن تایید گزاره‌هایی بود که درباره پروتکل‌های جشنواره‌های خارجی طرح می‌شد. سیاسی‌بازی حداکثری و توجه ویژه به اقلیت‌ها، اپوزیسیون‌ها، دگرباشان جنسیتی و فرقه‌ها، یکی از رویکردهای همیشگی کن بوده است. همین پروتکل‌ها ایجاب می‌کند تا چهره‌هایی که در این عرصه رسانه‌ای حضور پیدا می‌کنند، تلاش کنند یکی از این شاخصه‌ها را نمایندگی کنند تا بیشتر دیده شوند.

 

بیشتر دیده شدن، یعنی کن بیش از اینکه یک رویداد سینمایی باشد، یک فرصت رسانه‌ای است؛ هم برای برگزارکنندگان و هم برای آنهایی که به مراسمی با این رویکردها دعوت می‌شوند. در سال‌های مختلف برخی از چهره‌هایی که از ایران عازم این رخداد رسانه‌ای شده‌اند، تلاش کرده‌اند برای قرار گرفتن در ردیف یکی از وضعیت‌های از پیش تعیین شده و از پیش برگزیده شدن در کن، با اظهارات، رفتارها و مواجهه‌های عجیب و غریب دیده شوند. گاهی در این مسیر موفق هم بوده‌اند، چرا که هدف، هدف نازلی است و برای رسیدن به هدف نازل هم قرار نیست از ابزار خاصی استفاده کنید یا سختی خاصی را متحمل شوید. ممکن است برخی خواری هم بکشند ولی خب! تاوان دیده شدن در عرصه رسانه‌ای است که اقتصاد سیاسی خاصی آن را هدایت می‌کند. فزونی‌ خواری اما آنجاست که به‌رغم تلاش‌های گسترده برای دیده شدن در چنین فضای کاملا رسانه‌ای، چیزی هم عایدتان نشود و دیده هم نشوید؛ آنقدر که خبر دعوت نشدن‌تان به اختتامیه هم در رسانه‌ها منتشر شود.

این اتفاق برای عوامل فیلم سینمایی «برادران لیلا» رخ داد. در حالی که عمده عوامل فیلم برای دیده شدن، اظهارات ضدایرانی و رفتارهایی عجیب و غریب از خود بروز دادند ولی دست خالی از کن بازمی‌گردند.

عدم توجهی که در کن به فیلم «برادران لیلا» شد، نشان داد به‌رغم رادیکال شدن سعیدروستایی و ترانه علیدوستی در اظهارات متناقض و ضدایرانی و رفتارهای عجیب و غریب نوید محمدزاده، این بازی مورد توجه داوران کن که اصغر فرهادی هم در میان‌شان بود قرار نگرفت. عوامل «برادران لیلا» توهین‌های سخیفی علیه کشورمان مطرح کردند اما آورده‌ای نداشتند.

نه برنده بودند، نه نماینده آبروداری برای مردم بزرگ ایران! مواجهه ریاکارانه‌ای که امثال ترانه علیدوستی در کن داشتند با سکوت‌شان در قبال تحریم‌های گسترده علیه مردم ایران، نشان داد فقط به جایزه می‌اندیشیدند اما ناکام ماندند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برا جشنواره کن سینما برادران لیلا عجیب و غریب دیده شدن رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»

آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دست‌نویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دست‌نویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرین‌ها را شروع کردیم.

وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایده‌های کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوب‌هایی که منصوب به کار کارگاهی می‌شوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوه‌ای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر می‌کند و زمان سیال است و اسلوب‌ها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیش‌تر به این ایده‌ها و موضوعات فکر کرده بودیم.

تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دست‌کم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دست‌نویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودی‌های دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.

کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرم‌کننده برای گروه ما است.

وی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آن‌ها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط می‌گیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیش‌تر دوست دارد که شیوه اجرایی‌اش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب می‌کند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند.

تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک می‌ریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمی‌توانند صحبت کنند. فکر می‌کنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه می‌توان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم به‌ویژه در طراحی صحنه به سمت ایده‌هایی برویم که کم‌ترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.

وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالن‌های تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه می‌کند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایده‌آل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.

تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس می‌کنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه می‌دهیم. صحبت‌هایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6097371 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • سر آلکس فرگوسن بدترین خریدش در منچستریونایتد را فاش کرد
  • تشریح بخش‌های جدید «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳/ میکروفونی که مصداق بیت‌المال است
  • عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو ـ خبرنگار
  • فعالیت در نشریات دانشجویی تمرینی برای ورود به عرصه ملی و بین‌المللی رسانه است
  • فعالیت در نشریات دانشجویی تمرینی برای ورود به عرصه بین‌الملل رسانه است
  • خسرو غفوریان کیست؟ / عکس‌هایی که برای ژیلا صادقی داستان شد/ هنوز توماج صالحی ترند است/ هجمه جدید علیه کاظم صدیقی با نام لیلا
  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان
  • بدترین اتفاق برای پرسپولیس در آستانه بازی حساس با نساجی
  • بدترین اتفاق برای پرسپولیس در آستانه بازی با نساجی
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»